PAUL FOLMER

Groeihormoon voor meer dan herstel en spieropbouw

Het groeihormoon staat bekend om het effect wat het heeft op de spiergroei. Maar het hormoon heeft meer functies dan alleen zorgen voor spiergroei. Lees in deze blog welke andere functies het groeihormoon heeft en hoe je de aanmaak stimuleert.

Groeihormoon Functies.

Groeihormoon is een peptide hormoon (vet-hormoon), dat geproduceerd en opgeslagen wordt in de hypofyse, een kliertje ter grootte van een erwt in je hersenen. Vanuit hier heeft het hormoon grote invloed op ons gestel.

Zoals de naam doet vermoeden stimuleert groeihormoon de groei maar het doet echt heeft meer. Het is namelijk ook betrokken bij de aanmaak van nieuwe en het herstel van cellen en weefsels. Het groeihormoon heeft zijn bekendheid grotendeels gekregen via de sport. Met name in de bodybuilding en fitness is het een er belangrijk speerpunt om op te richten tijdens de training. Het helpt namelijk bij de aanmaak van nieuw spierweefsel en helpt bij een goede vetverdeling (wat belangrijk is als je bijvoorbeeld wedstrijden gaat doet). Voor ons doorsnee mannen die niet aan topsport doet heeft groeihormoon nog meer mooie functies die je graat wilt.

  • Aanmaak van spiermassa (is al genoemd)
  • gezonde vetverdeling (is al genoemd, minder op de buik en meer in het lichaam)
  • Sterke botten
  • Het helpt vet omzetten in vetzuren voor bouwstof (vetverbranding)
  • Gaat veroudering tegen
  • glycogeen wordt omgezet in glucose voor energie.
  • Ondersteund een goede bloedsuikerspiegel
  • versterkt je immuunsysteem
  • Verbeterd wond genezing

Het hormoon doet dus absoluut meer dan je denkt en het is daardoor van belang om het op een gezond niveau te hebben en daar ook te houden.

Groeihormoon Afname Probleem.

Naar mate je ouder wordt neemt de aanmaak van groeihormoon af. Hierdoor neemt de (uit)werking van het hormoon af. Je herstelcapaciteit gaat achteruit. En met de jaren die je erbij krijgt, worden je rimpels worden dieper, je spierkracht neemt af waardoor je zwakker wordt en word je dikker op je buik. Dit laatste heeft te maken met het minder kunnen verbranden van vet en het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor ontstaat er een energielek waardoor je meer spieren gaat afbreken voor energie en ontstaat er een toename van vetmassa.

Voor jou als man is je spiermassa belangrijk en kom je door deze depletie in een neerwaartse energie spiraal en vermindert je vitaliteit en gezondheid. Gelukkig is het natuurlijk verloopt niet het einde van je bestaan. Je kan zelf invloed uitoefenen op de productie van het groeihormoon.

Groeihormoon Stimulatie.

De productie van groeihormoon is makkelijker te stimuleren en ook nog is op een natuurlijke manier. Vooral voor sporters en mannen op leeftijd is dit een interessant gegeven. Want zoals hierboven al weg gezegd, behoud van spiermassa is belangrijk voor ons als man.

Maar hoe werkt het….

Groeihormoon is de tegenhanger van het hormoon insuline. Dit betekent dat als insuline hoog is, groeihormoon laag is en visa versa. Om het groeihormoon te verhogen naar optimale waarde is het noodzakelijk om je insuline huishouding laag te houden. Insuline wordt geproduceerd om de overtollige glucose (bloedsuiker) uit het bloed te halen en op te slaan. Het hormoon insuline wordt meer geproduceerd na het eten van koolhydraten en in mindere mate bij eiwitten. Dit is al een reden waarom minderen met de inname van koolhydraten een aanrader is.

Ook kan je je insulinewaardes verlagen door te vasten (intermitted fasting). Zo kan je een maaltijd overslaan, daarmee verlaag je je insuline en kan groeihormoon stijgen. Beweging verlaagt ook insuline en boost je groeihormoon.

Wil je een snelle winst

ga dan nuchter sporten, in de sportschool, hardlopen, wielrennen of crossfit verlaag je jouw insuline in het kwadraat en boost jij je groeihormoon en daarmee je gezondheid. En geen zorgen je hebt voldoende energie in je lichaam opgeslagen voor die training.

Vooral in de avond is het echt van belang dat je insulinegehalte laag is. Groeihormoon wordt namelijk het meest geproduceerd in de nacht. Als dan je insuline hoog is maak je minder groeihormoon aan. Die avond snack is dus niet echt een goed idee! Het verhoogt je insuline en verlaagt je groeihormoon. Hetzelfde geld ook voor suikerhoudende dranken. Na het avond eten niets meer eten is het mooist en anders tot maximaal 3 uur voor het slapen.

Maak van je slaapkwaliteit een prioriteit, want tijdens de diepe slaap wordt groeihormoon aangemaakt. Hoe dieper jij slaap hoe beter je spieren herstellen en beschadigingen worden gerepareerd.

Wat kan je eten om de aanmaak van groeihormoon te stimuleren. Groeihormoon heeft als bouwstof eiwit. Zorg dat je de juiste aminozuren binnenkrijgt.

Arginine (noten, zaden, chocolade, knoflook, vis, gevolgelte en vlees*)

  • Ornithine (vis, gevogelte, vlees*)
  • Glutamine (eiwitrijke voeding)
  • Glycine (zaden, vlees*, gevogelte)

Maar ook vitamines als B3 (vis, gevogelte, zaden) en B5 (noten, paddestoelen, avocado, eieren) en het mineraal choline (eieren, ijsbersla, lever) zijn stoffen die in je arsenaal liggen om te nuttigen.

*zoogdieren vlees (koe, varken, lam, geit) is geen optimale eiwit bron omdat het Neu5Gc bevat.
** het eten van 10-15 eieren heeft geen negatieve invloed op het cholesterol en de kans op hart- en vaatziekten.

En nu?

Ga je hiermee aan de slag. Beweeg een paar keer nuchter, sla een keer een maaltijd over, slaap diep en investeer hierin en zorg dat je de voedingsmiddelen eet die nodig zijn voor de aanmaak van het groeihormoon.

En weet…

Een gezonde leefstijl is het krachtigste wapen tegen ziekte en andere lichamelijke klachten. Om een zo gezond mogelijk lijf te verkrijgen is het verstandig om elke dag de juiste keuzes te maken die jouw helpen uit het leven te halen wat erin zit. Voor dat je dat kan doen is het belangrijk om te weten waar je nu staat.

Om daar achter te komen vraag je gratis Testo-Assessment aan en krijg gelijk persoonlijk antwoord op de vraag ‘Welke stap heb ik nu te zetten om de gezondste versie van mijzelf te worden”

Deel deze post met vrienden

Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op email
Deel op whatsapp

Dit wil je niet.

Mijn mails zijn de basis voor vitale mannelijkheid en staan bom vol praktische kennis, pijnlijke eye-openers en zijn anti-therapeutisch.

*Je kunt je altijd met 1 klik uitschrijven, als je te gezond wordt.

Categorie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top