Gouden regels voor je voeding 10x gemakkelijker

Gouden regels betreffende je voeding, in deze blog wil ik je hiermee kennis laten maken. Wat maakt deze gouden regels zo speciaal? Als je dit elke dag doet, je voeding op deze manier opbouwt leg je een goede basis om verder te bouwen aan je gezondheid. Omdat deze gouden regels makkelijk te integreren zijn bij jouw zonder enige hulp van een specialist wil ik ze je niet ontnemen. Dus doe er je voordeel mee en pas deze dagelijks toe.

Eet zoals de natuur het bedoeld heeft

Het klinkt zo simpel en gelukkig is het ook zo. Eten zoals de natuur het bedoeld heeft is niet moeilijk. Het echte Fast Food & Smart Food komt namelijk uit de natuur zelf. Als we eten zoals de natuur het bedacht heeft eten we het hele product. We maken er geen sap van of in fabriek gemaakt voedingsproducten of middelen/additieven. Dit principe wordt ook wel ‘whole food’ genoemd. Het eten van het hele product heeft als voordeel dat er ontzettend veel micro bestanddelen inzitten waar het lichaam enorme power uit haalt. Voeding en bouwstoffen om te werken aan een goede vertering (energie) en de juiste hersen activiteiten oftewel je focus! Je gaat ook minder eten als je whole food eet, in bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap zitten 4 á 5 sinaasappels, terwijl als je ze eet, je er hooguit 2 maximaal 3 op krijgt. Met zo’n glas fruitsap drink je wel de suiker voor 5 en heb je daarnaast nog de rest van je maaltijd.

 

Eet vers en zelf bereid

Zelf wassen, snijden en bereiden is niet alleen veel smaakvoller en veel gezonder als je het daarna eet. Je bent ook nog is mindfull bezig. De hersenen zijn dan bezig met 1 specifieke taak en dat geeft ook nog is rust (je hebt geen tijd om aan die presentatie of dat moeilijke gesprek te denken als je een mes in je handen hebt). En je traint je hoofd te focussen en je geeft je lichaam de voorbereiding om het eten op de juiste manier te verteren zodat je de premium brandstof kan opnemen.

 

Eet bij elk maaltijd groenten

Groenten, er zijn verschillende type groenten, Bladgroenten, kruisbloemige, knollen/bollen en ook allemaal nog is in verschillende kleuren. Het leuke is je hebt ze allemaal nodig. Elke groenten heeft een specifieke werking in het lichaam. Niet alleen de koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamine, mineralen en andere belangrijke basis elementen zitten erin maar ook de kleur heeft een belangrijk gezondheid en energie effect. Geel is goed voor je energie en neurologische schade (zenuwen/ hersenen), paars is een echt energie brenger helpt tegen veroudering en blauw is bijvoorbeeld ook goed voor je hersenen en je spijsvertering. Daarom; eet bij elke maaltijd iets van groenten, zo kom je makkelijk aan de dagelijkse hoeveelheid die je minimaal nodig hebt namelijk 500 tot 700 gram! Dat klinkt veel maar als je elke maaltijd iets neemt is het 3x 200 gram en je bent er.

 

Eet bij elke maaltijd een beetje eiwit

De mythe die bestaat dat we veel eiwitten nodig hebben wil ik graag gelijk van tafel vegen, we hebben namelijk maar maximaal 1,2x ons lichaamsgewicht in grammen nodig en dan hebben we het over een sporter. Anders hebben we 0,8 / 1x  aan lichaamsgewicht in gram mennodig. Wel zijn eiwitten erg belangrijk! Ze zijn de bouwstof voor heel veel signaalstoffen en verteringsstoffen. Eiwitten zijn onderdeel van alles in je lichaam waardoor de kwaliteit van belang is. Kies dus voor een zo breed mogelijke scala aan eiwit leveranciers om een optimaal te verkrijgen. vlees, vis, kip, noten, zaden, pitten, groenten eigenlijk overal zitten wel eiwitten in. Eet lekker en gevarieerd.

 

Eet genoeg vet

Net als eiwit is vet een bouwstof zo worden onder andere hormonen gemaakt uit dit super goedje! Cholesterol is de basis bouwstof van je geheugen hormoon (pregnelorone) en ondersteunt het de concentratie en andere cognitieve functies. Daarbij wordt ook het hormoon DHEA gemaakt uit vet en dat Stimuleert geheugen en denkvermogen, helpt tegen depressieve gevoelens en laat help je ook nog is mee van dat buikvet af te komen! Vet = goed! Gebruik verschillende bronnen van vet, vis, vlees, zuivel noten, zaden. Let vooral op de hoeveelheid vis vetzuren (omega-3) dit is erg belangrijk deze krijgen we te weinig binnen, eet daarom 2  keer vette vis per week (aanrader: gebruik een kwaliteitssupplement om aan te vullen). In vet zitten de vitamine A, D, E, K vet oplosbare vitamine, erg belangrijk die letters van het alfabet.

Vette kop

Je brein met al die miljoenen cellen bestaat voor het grootste gedeelte uit vet, dus zorg voor een goede aanvoer van de juiste vetten. Dit zijn onder andere de vetten uit vette vis zoals haring, makreel of zalm. Kies hierbij voor wilde vis met het MSC logo en het liefst uit de echt koude noordelijke zeeën, dan heeft de vis namelijk een goede vet ontwikkeld. We worden bang gemaakt voor verzadigd vet, maar dit berust op een fabel en mag je naast je neerleggen. Verzadigde vetten als roomboter en kokosolie zijn een basis voor een goede hersenwerking in balans met de andere vetten zoals omega-3/6/9. Oh ja, cholesterol is de bouwstof van testosteron, wat ook helpt in de sportschool, insuline spiegel in balans te houden en geen mega veel smaak.

 

Gebruik veel kruiden

Kruiden zijn niet alleen smaakmakers het zijn ook nog is echte krachtpatsers. Zo heeft elk kruid een eigen functie in het lichaam en kan je ze met het koken ook gericht inzetten. Zo kan je bijvoorbeeld de volgende kruiden inzetten:

  • Basilicum: mentale helderheid
  • Gember: ontspannend, zuiverend
  • Mosterdzaad: goed opgewekte stemming
  • Oregano: anti bacterieel

En zo zijn er nog veel meer, dus gebruik goed de kruiden in de keuken en maak niet alleen je maaltijd lekker ook nog is gezonder zie kruiden als een upgrade.

 

Verrijk je voeding  met omega-3

Wat al bij het stukje over vet stond omega-3 is erg belangrijk, omdat we het naar verhouding te weinig binnenkrijgen. Verrijk je dagelijkse voeding met een goed supplement of eet veel meer chiazaad, hennepzaad of gebroken lijnzaad (wel zelf even kneuzen/breken). De omega-3 is erg belangrijk voor je hersencellen en zorgen voor een stabiele bloedsuiker waardoor je een geleidelijkere energie stroom hebt. In Nederland is er een chronisch tekort aan Omega-3 waardoor je kan stellen dat je dit ‘bijna onbeperkt mag binnen krijgen’, er zit altijd wel een restrictie maar bereik je bijna niet.

 

Geen geraffineerde koolhydraten

In fabriek gemaakte koolhydraten zoals koek, snoep, tafelsuiker, witte pasta en fruitsappen etc. Hebben ongunstige eigenschappen voor je gezondheid, energie en je focus. Het zorgt er namelijk voor dat al snel in een hyper komt en daarna keldert in een hypo. Dit betekent dat je eerst stuitert als een Duracell-konijn en daarna wegzakt voor een hele tijd als een vermoeide hond. En wil je juist allemaal maar weer eten voor die energiekick. Let er op dat je ook hier weer hele voedingsmiddel neemt.

 

Verminder inname van suikers

Suiker is echt een boosdoener als we het hebben over de vorm die we kennen als tafelsuiker. Deze zorgt namelijk voor aanslag in je bloedvaten, omdat het ontstekingen bevorderd. Tegelijker tijd vernauwen je bloedvaten omdat het herstelmechanisme van je lichaam deze ontsteking wil elimineren. Dit resulteert in minder zuurstof en voedingstoffen op de plekken waar je het wilt hebben, hart, hersenen en spieren. Wil je meer van dit alles laat de suiker dan staan en je bloed stromen.

 

Verminder inname van transvetten

Transvet zijn in fabriek gemaakt vetten die het lichaam praktisch onmogelijk kan verteren en afvoeren. Je lever (komt nog aan bod) moet ontzettend hard werken om die ellende uit je lichaam te krijgen. De energie die daarin gaat zitten heb je niet vrij voor andere doeleinden. Transvetten zitten in de door mens gemaakte ze zitten in producten die ongezond zijn. Je kan ze herkennen aan de producten die aan de binnenkant van de supermarkt staan, in van die vel gekleurde verpakkingen met grote letters (snoep, koek etc.) Leuke tip: In de supermarkt, de buitenste ring zijn veelal de gezonde producten. Hoe meer je naar de kern gaat, des te ongezonder het wordt.

 

Dus wat ga je doen?

Pas deze gouden regels dagelijks toe en ervaar de winst die het je oplevert. Je lichaam zal er blij mee zijn. Want als jij je lichaam geeft wat het nodig heeft, geeft het lichaam jij wat jij verdient. Zijn deze 10 gouden regels niet genoeg voor jou en wil je meer dan kan je 2 dingen doen; de blog lezen over je gezondheidsbankrekening en hoe jij miljonair kan worden dankzij deze regels. of klik hieronder en ontdek wat het voor jou kan betekenen als je een persoonlijk High Performance Health Plan krijgt aangemeten.👇🏼

Health Coach

Wil je deze blog als podcast luisteren dan kan klik hier voor de #4 aflevering ‘de 10 gouden regels’.

Deel deze post met vrienden

Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op email
Deel op whatsapp

Categorie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top

Wat vond jij ervan

Schrijf je review

Of als je liever een review schrijft via Facebook kan dat ook.